Efektivní logistika

12.07.2022
Včasné dodání produktů zákazníkům vyžaduje efektivní proces vychystávání objednávek. Tento článek popisuje problémy efektivního vychystávání objednávek a zkoumá metody, procesy, klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) a manipulační řešení, která vám pomohou zajistit efektivní logistické operace.
  1. Výzvy a metody vychystávání objednávek
  2. Jak zvýšit rychlost vychystávání objednávek
  3. KPI pro sklady a distribuční centra
  4. Jak zlepšit dopravní schémata a procesy vychystávání
  5. Člověk nebo stroj pro třídění a paletizaci ve skladu?

1. Výzvy a metody vychystávání objednávek

Výzvy

Klíčovým cílem úspěšného vychystávání objednávek je zavést proces, který zvýší produktivitu a přesnost. 

Tyto dva cíle jsou často ve vzájemném rozporu, protože metoda, která se zaměřuje na přesnost, může např. obětovat produktivitu. Použití speciálně navržených a upravených řešení vychystávání objednávek umožňuje tento konflikt vyřešit tím, že nabízí vysokou rychlost vychystávání objednávek, aniž by došlo k ohrožení přesnosti. Technická řešení, která umožňují operátorům vychystávat objednávky vysokou rychlostí a zároveň jim umožňují manipulovat se zbožím pečlivě a pozorně, je složitá rovnice. Není však nemožná.

Metody vychystávání

Nalezení nejlepší metody vychystávání objednávek pro vaši firmu je základem úspěchu. Která metoda je pro vaši organizaci nejvhodnější, závisí na několika faktorech, včetně typu provozu, typu produktů, objemu zpracovávaných objednávek, počtu vychystávání dané objednávky a počtu vychystávání z dané objednávky a počtu vychystávání z dané SKU (unikátní kód produktu). Níže jsou uvedeny některé z nejoblíbenějších metod vychystávání objednávek.
  • Diskrétní vychystávání objednávek.

Jeden pracovník vychystává jednu objednávku, jednu řadu najednou. Tato metoda je jednoduchá, zajišťuje rychlou odezvu při plnění objednávek a umožňuje snadné sledování přesnosti vychystávání objednávek.

  • Zónové vychystávání.

Každému pracovníkovi je přiřazena jedna fyzicky definovaná zóna v ve skladu. Pracovník, který je přiřazen ke každé zóně, je zodpovědný za vychystávání zboží. všechny SKU nacházející se v této zóně pro každou objednávku.

  • Dávkové vychystávání.

Jeden pracovník vychystává dávku objednávek najednou, po jedné SKU. Tato metoda je výhodnější v případě, že existuje více objednávek se stejným SKU, pokud mají objednávky obvykle jen několik SKU.

2. Jak zvýšit rychlost vychystávání

Použití vhodného zařízení pro vychystávání objednávek pomůže do určité míry zefektivnit celý proces. Aby však bylo možné plně zajistit rychlé vychystávání objednávek, je třeba vzít v úvahu také uspořádání a provozní procesy distribučního centra nebo skladu. Zde je několik příkladů nápadů na zlepšení.
  • Zajištění dostupnosti produktu

Kontrola a doplňování zásob podle potřeby. Existují softwarová řešení, která vám pomohou přesně sledovat stav zásob a automaticky vystavovat objednávky.

  • Stanovení priority umístění produktů

Nejčastěji objednávané položky umístěte blízko vstupu do prostoru vychystávání. Seřaďte je podle oblíbenosti a nejméně často objednávané výrobky umístěte dozadu.

  • Zkontrolujte uspořádání zařízení

Způsob uspořádání výrobků ve skladu nebo distribučním centru výrazně ovlivňuje rychlost a efektivitu procesu vychystávání. Často je výhodné seskupovat podobné položky dohromady. Uspořádání skladu může také ovlivnit způsoby směrování. Máte položky, které jsou často objednávány společně? Ujistěte se, že jsou uloženy blízko sebe.

3. Jak definovat KPI pro sklad nebo distribuční centrum

KPI (klíčové ukazatele výkonnosti) lze rozdělit do různých kategorií, například příjem, výdej, skladování, plnění a bezpečnost pracovníků.

  • KPI pro příjem se zabývají efektivitou vašeho skladu při příjmu zboží a jeho přesunu do dalších částí zařízení.
  • KPI v oblasti ukládání zboží ukazují, jak vaše provozy zvládají kroky po příjmu zboží, kdy materiál putuje do skladu.
  • KPI v oblasti zásob uvádějí čísla o výkonnosti skladu, např. z hlediska nákladů na přepravu, využití prostoru a obratu zásob.
  • KPI v oblasti plnění měří především přesnost a produktivitu procesu vychystávání a balení.
  • KPI v oblasti bezpečnosti jsou důležité pro sledování zdraví a spokojenosti zaměstnanců. Nízké skóre je sice samo o sobě cílem, ale hrozí také vysoká fluktuace zaměstnanců a nízká produktivita.

Rozeberme si to ještě více:

Příjmové ukazatele

Doba přijímacího cyklu: Doba přijímacího cyklu je průměrná doba, za kterou je dodávka zpracována. Příliš dlouhá doba cyklu ovlivní ostatní klíčové ukazatele výkonnosti a možným řešením může být například změna harmonogramu dodávek, aby oblast příjmu měla více času na jejich zpracování.

Produktivita příjmu: Tento klíčový ukazatel výkonnosti uvádí objem přijatého zboží na jednoho pracovníka logistiky nebo objem na jednu člověkohodinu. Nízké číslo může naznačovat, že zařízení pro manipulaci s materiálem není správně využíváno nebo že v procesu existují jiné nedostatky.

Výdejové ukazatele

Doba cyklu vyskladnění: Tento klíčový ukazatel výkonnosti je podobný době přijímacího cyklu, ale místo toho měří celkovou dobu průměrně spotřebovanou na odložení položek. Možným řešením dlouhé doby vyskladňovacího cyklu může být uspořádání skladu, školení zaměstnanců nebo efektivnější manipulační zařízení.

Míra přesnosti vyskladnění: Míra přesnosti udává procento počtu položek, které byly správně vyskladněny na první pokus, přičemž cílem je dosáhnout 100 %. Stejně jako u mnoha jiných logistických procesů může špatná přesnost vést k přetížení jiných oblastí.

Inventarizační ukazatele

Pořizovací náklady na zásoby: Tento klíčový ukazatel výkonnosti definuje celkovou částku vynaloženou na držení, vlastnictví a skladování zásob. Představuje, jak dlouho budete schopni pokračovat ve skladování zásob předtím, než je začnete ztrácet peníze a v tu chvíli budete muset najít řešení pro pomalu se pohybující zásoby.

Obrat zásob: Definuje frekvenci, s jakou jsou vaše zásoby zpeněžovány a nahrazovány v jednotlivých časových obdobích. Vypovídá tedy o schopnosti vaší společnosti generovat tržby a růst. Je nepřímo úměrný nákladům na přepravu KPI, které se obvykle zvyšují s klesajícím obratem zásob.

Přesnost zásob: Přesnost zásob porovnává množství ve vašem systému řízení zásob s tím, co je na pultech. Časté nepřesnosti mohou vést ke zvýšení celkových nákladů např. v důsledku nespokojenosti zákazníků z důvodu neočekávaných zpětných objednávek.

Ukazatele plnění objednávek

Doba interního cyklu objednávky: Průměrná doba, která uplyne od přijetí objednávky do jejího odeslání, bez započtení doby, kterou zabere přepravní společnost. Pokud toto číslo roste, může to znamenat problém s procesem vychystávání a balení.

Perfektní objednávka v procentech: Tento klíčový ukazatel výkonnosti představuje procento objednávek, které prošly procesem plnění bez problémů. Procenta zahrnutá do výpočtu obvykle představují procento poškozeného zboží, včasných objednávek, správné dokumentace a odeslaných kompletních objednávek.

Přesnost vychystávání: Celkový počet objednávek vydělený mírou bezvadných objednávek.

Klesající procento přesnosti vychystávání naznačuje problémy v procesu plnění, které nakonec povedou k nespokojenosti zákazníků.

Ukazatele v oblasti bezpečnosti pracovníků

Doba mezi nehodami: Je zřejmé, že prodloužení doby mezi nehodami je dobrá věc. Je však také důležité sledovat dlouhodobé trendy a v případě, že se vyvíjí špatným směrem, přijmout rychlá opatření. Jedním z účinných způsobů, jak zkrátit dobu mezi nehodami a zároveň zvýšit produktivitu, je používání kvalitních systémů pro manipulaci s materiálem.

Čas ztracený v důsledku úrazu: Jedná se o dobu, kterou by jinak jednotliví pracovníci by strávili prací, definovaný jako ztracený čas v hodinách dělený celkovým počtem pracovních hodin. A vysoké číslo může znamenat špatné ergonomické podmínky nebo vysokou četnost závažnějších úrazů.

4. Jak zlepšit dopravní schémata a procesy vychystávání

Mnohé z výše uvedených klíčových ukazatelů výkonnosti jsou přímo nebo nepřímo ovlivněny používáním manipulačních zařízení v podniku. Se správnými nástroji a vybavením lze zlepšit zdraví zaměstnanců a současně dosáhnout výrazně vyšší produktivity v mnoha oblastech. Než začnete investovat do manipulační techniky pro svůj provoz, zvažte tok zboží v zařízení mezi místem dodání a skladovacími regály.

Jaký je průměrný objem zboží? Některá zdvihací zařízení jsou určena pro rychlé zvedání, což zvýší produktivitu při práci s velkým objemem lehčích břemen.

Jaký je nejefektivnější způsob a trasa přepravy zboží do skladu a ze skladu?

Je třeba břemena při manipulaci otáčet nebo naklánět, případně uchopovat ze strany? Ujistěte se, že jste vybrali manipulátor, který tyto požadavky splňuje.

Jak zásadní je mobilita a flexibilita? Mobilní vakuové manipulátory ušetří čas a námahu při vychystávání zakázek z paletových regálů.

Co je to mobilní manipulátor TAWI Mobile Order Picker? 

TAWI Mobile Order Picker je zařízení, které se používá k vychystávání a dodávání zboží potřebného pro objednávku ze skladu. Pokud vaše firma plní objednávky, měli byste zavést strategii vychystávání objednávek ve skladu, která podporuje rychlost, přesnost a bezpečnost. Zefektivněním vychystávání objednávek ve skladu můžete:

  • Zlepšit časy vyřízení objednávek pro své zákazníky
  • Snížit počet reklamací vadného nebo poškozeného zboží
  • Zlepšit ergonomii pro zaměstnance skladu
  • Ušetřit čas a peníze vychystáním většího počtu objednávek za kratší dobu

Na rozdíl od tradičních skladových manipulátorů existuje zařízení pro vychystávání objednávek, které zbavuje pracovníky skladu ručního zvedání. Například: díky vakuovému manipulátoru je zvedání rychlé a bez námahy, což šetří cenné síly a čas. S mobilním manipulátorem může jeden skladník vychystávat objednávky po celou osmihodinovou směnu, aniž by namáhal ruce, ramena nebo záda.

5. Člověk nebo stroj pro třídění a paletizaci ve skladu?

Základní procesy plnění jsou stále z velké části manuální, mimo jiné proto, že vyžadují složitý soubor pohybů. Je třeba manévrovat s paletami, zvedat, umisťovat, třídit a skenovat širokou škálu různě zabalených produktů. Poté tyto výrobky ukládat a odebírat do regálů a z regálů, skládat je do finální konfigurace a přesouvat je do expedice. Jednu položku lze zvednout několikrát. Je zřejmé, že pořídit si stroj, který bude vykonávat některé nebo všechny tyto namáhavé práce, dává smysl, alespoň na první pohled. Lze však třídění a paletizaci automatizovat, a pokud ano, v jakém rozsahu a s jakými náklady? Zavedení robotizace je složité a většina společností, dokonce i těch velkých, není na zavádění těchto pokročilých systémů vybavena a úspěšná adaptace je vzácná. Radikální nové technologie většinou vyžadují nákladné investice do přepracování podnikových procesů, rekvalifikace pracovníků a organizační transformace. Investice se nakonec vrátí, ale produktivita a výkonnost utrpí ztrátu, přinejmenším v krátkodobém horizontu. Z tohoto důvodu jsou lidé i nadále základem dobrých obchodních výsledků. Manažeři, kteří se soustředí jak na lidi, tak na techniky, s největší pravděpodobností udrží své provozy v dobrém chodu a využijí výhod automatizace. Manažeři skladových operací proto hledají řešení typu "plug and play": stroje, které nejsou fyzicky příliš velké nebo těžkopádné, jsou osvědčené a vyzkoušené, uživatelsky přívětivé pro obsluhu, snadno se nastavují a snadno se rekonfigurují podle toho, jak se mění úkoly.

Případová studie: TNT (nyní FedEx)

Vysokorychlostní zdvihací technologie

Problém: Vznik nákladů v důsledku zranění pracovníků při ručním zvedání a s tím související pracovní neschopnosti a rehabilitace.

Výzva: Problém: najít pomůcku pro zvedání, která by zachovala nebo zvýšila produktivitu při zvedání zboží během procesu třídění a paletizace.

Srovnání: Ruční manipulace vs. zvedání pomocí vakuové technologie.

Společnost TNT přizvala nezávislou společnost XDIN, aby provedla studii stávajícího procesu ruční manipulace a provedla srovnání s použitím vakuové technologie pro zvedání. Přibližně 15 % zásilek vážilo více než 20 kg, zatímco 75 % mělo hmotnost mezi 3-12 kg. Zvedání probíhalo každých 15 sekund po dobu několika hodin denně, pět dní v týdnu, z výšky dopravníkového pásu do klece nebo na paletu a naopak, se 180% pootočením nebo otočením. Jakékoli mechanické řešení muselo být uživatelsky přívětivé a přizpůsobitelné pro leváky i praváky.

Výsledek? Snížení počtu úrazů o více než 40 %!

Studie společnosti XDIN, která vycházela z přístupu amerického Národního institutu pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci, ukázala, že společnost sníží počet úrazů o více než 40 % použitím vakuové zvedací technologie vyrobené speciálně pro expresní manipulaci se zásilkami. Thomas Engman, který byl v té době provozním ředitelem společnosti TNT ve Švédsku, uvedl, že technologie vakuového zvedání nejenže snížila počet úrazů zaměstnanců, ale zvýšila produktivitu a rychlost vychystávání zakázek.

Význam rychlosti

Obecně platí, že u balíků, které sjíždějí z dopravníkového pásu do různých palet nebo klecí, bude ruční manipulace během první hodiny rychlejší než s mechanickou pomocí. Do třetí hodiny je však rychlost obou metod stejná. Po třech a čtyřech hodinách stroj pokaždé předčí člověka, protože ho zbaví námahy spojené se zvedáním a pracovník se neunaví.

Rychlost je zásadní

Vysokorychlostní vakuové manipulátory jsou navrženy tak, aby kopírovaly způsob, jakým člověk pracuje. Standardní vakuový manipulátor vyžaduje, abyste jej oběma rukama stáhli až k paletě, následně musíte počkat, až se vakuum uvolní, což trvá jednu až dvě sekundy. Vysokorychlostní manipulátor má tlačítko pro rychlé uvolnění, které umožňuje obsluze upustit balík ještě předtím, než dopadne na paletu. Pokud to znamená, že třídění a paletizaci zvládne jeden člověk místo dvou, je dopad na náklady zřejmý. A pokud můžete na tuto činnost najmout širokou škálu zaměstnanců, místo abyste zaměstnávali pouze mladé sportovce, vaše problémy s najímáním zaměstnanců zmizí ze dne na den.

Vysokorychlostní manipulátor 

S vysokorychlostním manipulátorem můžete uchopit a zvedat rychle a snadno pouze jednou rukou, zatímco přísavka udrží většinu typů baleného zboží. Tato technologie nabízí:

  • Vysokou rychlost manipulace s balíky
  • Zvedání krabic, sudů, zavazadel, potravinářských výrobků a mnoho dalšího
  • Uchopení předmětu shora nebo ze strany
  • Jednoruční zvedání pomocí uživatelsky přívětivé rukojeti
  • Rychlé uvolnění předmětu pro úsporu času
  • Přizpůsobené přísavky pro nejrůznější balení
  • Neomezené otáčení předmětů o 360°